x

передзвонити

Офіційний сайт видавництва "Bombat Game"
пошук

*Зареєстровані користувачі можуть швидше оформляти замовлення, відстежувати їх статус і переглядати історію покупок.

Особистий Кабінет

кошик

РУБРИКА "СЛОВО АВТОРА"

Наступним гостем у нашій рубриці "Слово автора" став Олександр Тихенко, автор та співавтор кількох наших настільних ігор, які знайшли своїх прихильників в Україні, Європі та США. Олександр пропонує нам всім зануритися у математичний світ розробника настільних ігор.

АВТОР ОЛЕКСАНДР ТИХЕНКО ПРО МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ В ПРОЦЕСІ РОЗРОБКИ НАСТІЛЬНИХ ІГОР

Власне я не зустрічав такої професії як розробник настільних ігор, та й у ВНЗ України ще поки не готують таких спеціалістів, тому я вирішив поділитися зі спільнотою власним досвідом розробки та моделювання ігрового процесу.

Мої погляди на процес створення настільної гри формувалися під впливом тих знань та навичок, які я отримав під час навчання та професійної діяльності, то їх можна вважати дещо «збоченими», бо у мирському житті я - економіст-математик, спеціаліст з економічного моделювання, і саме це визначає в основному мій підхід до розробки настільної гри.

Звісно початок будь-якої настільної гри - це основна ідея майбутньої гри, тобто тематика, механіка чи комбінація механік та головні параметри, такі як кількість та вік гравців, час гри та інше. Саме ці елементи та параметри визначають основу майбутньої математичної моделі настільної гри.


Починаючи створювати модель, я спочатку моделюю хід гравця, щоб визначити час, який він витратить на ігрові дії, наприклад, якщо гравці грають простими картами з умовними позначками, то на кожну карту гравець витрачає за моїми оцінками 9 сек., з яких 5 сек. на сам хід (планування та осмислення), 2 сек. – викладання карти/жетону і т.д., та 2 сек. на добір та сортування, якщо карти складні – є текстова інформація, то це час необхідно подвоїти. Якщо це кидок кубика та пересування по полю фішки, то тут так само можна оцінити час цих ігрових дій, і на допомогу мені приходять середні значення. Наприклад: для кубика Д6 я використовую такі значення: 3 сек. – кидок кубика, 5 сек. – планування та осмислення дій, 2х3,5=7 сек. – саме пересування фішки (3,5 – це середнє значення кубика Д6), разом виходить близько 15 сек. Таким чином, хід розкладається на дрібні операції, і обчислюється загальна тривалість ходу одного гравця, інколи я рахую окремо тривалість ходу гравця на початку партії, в середині і наприкінці, бо це показники, які можуть дуже відрізнятися. В якості прикладу, я розгляну популярну гру для дітей «ЗООрегату»:

  • хід гравця основний – 15 сек.;
  • хід гравця, коли він бере на борт тваринку – 15 +4 сек.(+2 сек. – взяти жетон, +2сек. сортування) – таких ходів у гравця може бути 6+;
  • хід гравця з пострілом – 15+7 сек. (+3 сек. – кидок кубика,+2 сек. – взяти жетон, +2сек. сортування), таких ходів може бути максимум 2.

Наступний крок – я намагаюся визначити основні характеристики гри та параметри ігрових елементів виходячи з тривалості окремого ходу одного гравця, кількості гравців та часу у який бажано партію гри зіграти. Ту я виходжу з максимальних значень, наприклад якщо я бажаю, щоб партія на 4-х гравців тривала 20 хвилин, то кожен окремий гравець матиме ліміт часу у 5 хв. або 300 сек. Повертаючись до «ЗООрегати» можна легко підрахувати, що з цих 300 сек. на стрільбу припадатиме 7 х 2 = 14 сек., на збирання тварин – 4 х 6 = 24 сек., а залишок часу 262 сек.(300 – 14 – 24) – пересування фішки по карті. Це нам дає змогу оцінити середню кількість ходів гравця за весь час гри: 262 сек./15 сек. ≈ 17 ходів, а з урахуванням середнього значення кубика Д6 17 ходів трансформується у пройдений шлях довжиною 60 клітин, який визначатиме розміри карти і розташування на ній ігрових елементів. Далі вже справа суто технічна, як гру доповнити цікавими елементами ігрової механіки.

Наведений приклад використовує у якості цілі зрозумілий показник прогресу гри – пройдена дистанція, для настільних ігор типу кинув «кубик – походив», але що ж робити, коли ми маємо справу з колодами карт, чи таке інше? Тут потрібно підходити зважено, наприклад питання легко вирішується, якщо гра ведеться як у нашій картковій грі «Гриб-ОК» - до завершення колоди, в цьому випадку легко визначити кількість карт у колоді виходячи з часу, який витрачає гравець на свій хід та середнього виходу карт з гри. Більш складне завдання, коли у грі є певні умови перемоги (гроші, очки, ресурси), наприклад економічна гра «НАНО Корпорація». Тут потрібно визначити/оцінити умовно переможний рівень та виходячи з кількості ходів – зафіксувати середній прогрес гравця, що припадає на 1 хід, а потім починати працювати над колодою чи ігровими діями, визначаючи та масштабуючи їх параметри з урахуванням середнього прогресу.

Спробуємо змоделювати аналогічним чином просту економічну гру з умовною назвою ДтКт, у грі гравці мають стартовий капітал А та кружляють по колу і скуповують клітинки за ціною В у.о., кожна з яких буде приносити власнику дохід у С у.о. за хід, інші умови поки залишимо поза увагою. Вважатимемо, що основна мета гри – це накопичення грошових статків у розмірі D у.о., матимемо таку формулу для статків гравця після ходу N:

D = A – B*N + C*∑(N-1) або A – B*N + C*(N-1)*N/2

Само по собі рівняння лише відображає зв'язок між основними параметрами моделі, але задавши кілька цільових параметрів, можна отримати дуже важливі співвідношення між А, B та C. Наприклад, я волію, щоб початковий капітал гравця скінчився після 5 ходу (D=0). У випадку коли N=5 формула спроститься до наступного вигляду:

0 = A – B*5 + C*10

Можемо розглянути різні варіанти співвідношень у межах цього рівняння, я наприклад обрав такий:

0 = A – B*4 – В*1 + C*10

А + В*4 = В + С*10

Прирівнявши обидві частини рівняння до 0, я отримаю такі співвідношення:

А = В*4 = С*40 та В = С*10

Тепер маємо можливість повернутися до цільового показника статку D, та спробуємо його виразити через наш найменший параметр С:

D = С*40 – С*10*5 + C*(N-1)*N/2

D = – С*10 + C*N2/2 + С*N/2

D = С*(N2/2 +  N/2 + 10)

Якщо ми визначимо N виходячи з заданої тривалості партії гри та часу, який витрачає гравець на 1 хід, то отримаємо і останнє співвідношення-вираз D через С, наприклад при N=20 співвідношення спроститься до вигляду:

D = С*(202/2 + 20/2 + 10) = С*180

Таким чином, задаючи значення С ми отримуємо всі ключові параметри гри:

С=10 --> А = 400, В = 100, D = 1800

У наведених простих прикладах я б хотів звернути увагу на те, що завдяки математичному моделюванню ігрових процесів, вже на етапі розробки можливо збалансувати гру та вирахувати параметри ігрової моделі, що забезпечують досягнення заданих цільових показників, наприклад такого важливого, як тривалість партії та інше.

Взагалі наявність математичної моделі прототипу настільної гри значно полегшує її тестування та майбутнє вдосконалення. Навіть у випадку, коли не має можливості скласти прозору та математично обґрунтовану модель, існує можливість створити імітаційну модель, якщо не всієї гри, то як мінімум для окремих ігрових дій, наприклад порахувати ймовірність певної карткової комбінації, або ймовірність перемоги одного юніту над іншим з використанням кубика. Все це дозволяє автору, ще до моменту тестування гри отримати більш якісний прототип гри.

Сподіваюсь, що мої поради стануть у пригоді багатьом розробникам настільних ігор і всім бажаю творчого натхнення!

З повагою, Тихенко Олександр

1839
перейти до розділів

Новини та статті

Анонс настільної гри на розвиток пам'яті «Печера скарбів»
Всім відомо, що гарна пам'ять - це дивовижна здатність запам'ятовувати, зберігати та відтворювати інформацію різного роду. А ось відтворювати швидше за інших - це шлях до перемоги ...
Хітова гра для компанії "Градус" українською мовою!
Абсолютний хіт продажів для веселих та галасливих вечірок тепер українською - зустрічайте нове видання застільної гри «Градус»! Якщо хочете прямо зараз підняти ...
ТОР-5 цікавих фактів  про  настільну гру "ЗООрегата"
ТОР 5 цікавих фактів про історію створення настільної гри «ЗООрегата»: Перший прототип дитячої настільної гри «ЗООрегата» мав не гексагональную розмітку, а прямокутну, що дозволял...
Скоро, новинка в світі настільних ігор з дінозаварамі - "ДИНО-Батл"
Уже зовсім скоро наша колекція настільних ігор про пригоди динозаврів поповниться новинкою! Гра успішно пройшла всі тести і тепер готується до видання. Наш світ дино-ігор для дітей...
LNG: 3